Werbung
,

271008: Serpentine Gallery: Gerhard Richter – 4900 Colours: Version II

Serpentine Gallery: Gerhard Richter – 4900 Colours: Version II Calculated coincidence By letting dice dictate the positioning and alignment of 49 nearly identical metal paintings, the principle of calculated coincidence follows consequently through Gerhard Richter’s complex oeuvre 4900 colours: Version II. 4900 colours was created at the same time as Richter’s glass window was unveiled last August at the Cologne Cathedral. The cathedral window is made of 11.500 blown antique-glass squares in 72 colours derived from original medieval colours. A specially developed computer program generated the seemingly coincidental colour arrangement. Method, colour chart grids, as well as the colours themselves, form the basis for 4900 colours, made of 196 square panels, each with 25 squares. The Serpentine Gallery exhibits this work in 49 different units, each comprised of 4 panels. The installation has some similarities to Donald Judd’s Minimalism, and one could perhaps compare John Cage’s composition methods to those of Richter. Complementary to the colour choice and the process of production, Richter applies the principle of aleatoric coincidence (dice, computer program) and attempts to eliminate the subjectivity of painting. Benjamin H. D. Buchloh emphasizes this diagrammatical subordination of the individual aspects and talks about a quantitative regime of abstraction through methods of data collection and registry. This strategy of abstraction is in line with the tradition of the calculated coincidence in Richter’s works. The integration of digital media and industrial manufacturing methods as well as questioning abstraction and the tradition of painting constitute the consequent continuation of his artistic program. Richter on his own work: “This concept is the chance, the possibility to create paintings, which I have not made.” Yes, 4900 colours: Version II is far more than a footnote of the Cologne Cathedral window. Serpentine Gallery W2 3XA London, Kensington Gardens, until 16. 11. 2008 www.serpentinegallery.org
Mehr Texte von translated and summarized by: Liz Wollner-Grandville

Werbung
Werbung
Werbung

Gratis aber wertvoll!
Ihnen ist eine unabhängige, engagierte Kunstkritik etwas wert? Dann unterstützen Sie das artmagazine mit einem Betrag Ihrer Wahl. Egal ob einmalig oder regelmäßig, Ihren Beitrag verwenden wir zum Ausbau der Redaktion, um noch umfangreicher über Ausstellungen und die Kunstszene zu berichten.
Kunst braucht Kritik!
Ja ich will

Werbung
Werbung
Werbung
Werbung

271008


Serpentine Gallery
W2 3XA London, Kensington Gardens
Tel: ++44-20 7402 6075, Fax: ++44-20 7402 4103
Email: information@serpentinegallery.org
http://www.serpentinegallery.org
Öffnungszeiten: 10-18 h


Ihre Meinung

Noch kein Posting in diesem Forum

Das artmagazine bietet allen LeserInnen die Möglichkeit, ihre Meinung zu Artikeln, Ausstellungen und Themen abzugeben. Das artmagazine übernimmt keine Verantwortung für den Inhalt der abgegebenen Meinungen, behält sich aber vor, Beiträge die gegen geltendes Recht verstoßen oder grob unsachlich oder moralisch bedenklich sind, nach eigenem Ermessen zu löschen.

© 2000 - 2024 artmagazine Kunst-Informationsgesellschaft m.b.H.

Bezahlte Anzeige
Bezahlte Anzeige
Bezahlte Anzeige
Gefördert durch: