Werbung
,

310308: Haus der Kulturen der Welt

Haus der Kulturen der Welt: Re-Imagining Asia. A Thousand Years of Separation Heterotopias of the imaginary: Pan Asiatic identities In her simultaneous projections the Korean artist Kimsooja stands in the middle of a crowd in Delhi, Tokyo, New York, or Shanghai like a petrified statue with her back facing the camera and displays alleged and real heterotopias of the self. In her videos the bizarre paralyzed self, which seems space- and timeless, observes its surroundings and simultaneously negates its location. Kimsooja’s lifeless displacement overcomes the connection to a culture or a nation by illustrating how the personal identity has detached itself from the collective identity. Even Artists who are not native Asians, such as the German Andreas Gursky or the Mexican Gabriel Orozco watch Asia closely. But this has more to do with globalization than with any kind of a Pan Asiatic aspect. For many years artists have already worked beyond the “fundamentalism of a location”, which only seemingly offers an identity (with reference to Byung-Chul Han’s phenomenology of hyper culture). Re-Imagining Asia. A Thousand Years of Separation, staged jointly by the curators Wu Hung and Shaheen Merali attempts to reassess how Asia shapes itself as an imaginary space, by defining itself without national or sexual identities; many artists refer to Asia in a philosophical and aesthetic manner. Bharti Kher, who has returned to Great Britain from India, wants to add history to her plurality by covering the tanned skin of her life-size fiberglass elephant with glittering bindis. “The skin speaks a language of its own”: the elephant as a Pan Asiatic symbol of dignity, power and wisdom has prostrated before the effects of mass media, pop- and consumer culture. In an interview the artist unmasks the historical (formerly western) understanding of progress and modernism: “( …) in a country like India, there’s always this clearing away of the old and making of the new, in the sense that we don’t keep the cultural heritage (…) most of everything in India is disappearing quite quickly and I think that’s part of the culture.” Haus der Kulturen der Welt 10557 Berlin, John-foster-Dulles-Alle 10, until 18.05.08 www.hkw.de
Mehr Texte von translated and summarized by: Liz Wollner-Grandville

Werbung
Werbung
Werbung

Gratis aber wertvoll!
Ihnen ist eine unabhängige, engagierte Kunstkritik etwas wert? Dann unterstützen Sie das artmagazine mit einem Betrag Ihrer Wahl. Egal ob einmalig oder regelmäßig, Ihren Beitrag verwenden wir zum Ausbau der Redaktion, um noch umfangreicher über Ausstellungen und die Kunstszene zu berichten.
Kunst braucht Kritik!
Ja ich will

Werbung
Werbung
Werbung
Werbung

310308


Haus der Kulturen der Welt
10557 Berlin, John-Foster-Dulles-Allee 10
Tel: +49-30-397 87 0
Email: info@hkw.de
http://www.hkw.de/
Öffnungszeiten: Di-So 10.00 bis 21.00 Uhr


Ihre Meinung

Noch kein Posting in diesem Forum

Das artmagazine bietet allen LeserInnen die Möglichkeit, ihre Meinung zu Artikeln, Ausstellungen und Themen abzugeben. Das artmagazine übernimmt keine Verantwortung für den Inhalt der abgegebenen Meinungen, behält sich aber vor, Beiträge die gegen geltendes Recht verstoßen oder grob unsachlich oder moralisch bedenklich sind, nach eigenem Ermessen zu löschen.

© 2000 - 2024 artmagazine Kunst-Informationsgesellschaft m.b.H.

Bezahlte Anzeige
Bezahlte Anzeige
Bezahlte Anzeige
Gefördert durch: